20 september 2006

Vrouwen en kinderen eerst

Het enige geluid dat je kan opvangen is het gekras van pennen en af en toe de zucht van een leerling die een haarlok uit zijn ogen blaast. Een hele klas schrijft vlijtig op wat hun leerkracht biologie hen dicteert in verband met de eigenschappen van zoet water. Plots horen we hard geklop op de deur. We draaien snel onze hoofden en leggen onze pen neer, kwestie van chronische vingerkramp te vermijden. 'Dit is een evacuatieoefening voor jullie school' luidt de boodschap van de onverwachte bezoeker. Hij draagt een geel fluohesje, en kijkt heel stuurs. 'Stuur onmiddellijk een leerling naar het secretariaat en kies twee slachtoffers uit.' Mijn arm, en die van mijn buurman, schieten in de lucht. Een beetje giechelend gaan we op de grond liggen. Onze klastitularis, voor wie dit haar eerste jaar dienst is, slaat dit alles verbaasd gade. Ze kijkt verbouwereerd van de pas binnengekomen man naar ons en terug naar de man.
Door de sterke armen van mijn klasgenoten word ik in een klein, muf ruikend lokaal gedropt. Behulpzaam als ik ben, wil ik een beetje meewerken, maar de stuurse man geeft me een harde duw en snauwt dat ik een bewusteloos slachtoffer ben. Ondertussen is onze klastitularis in actie geschoten en holt zenuwachtig achter mij en mijn klasgenoot aan . Terwijl de andere leerlingen zich uitgelaten begeven naar de speelplaats, belt de man een ambulance. Al lachend vraag ik hem :'Jullie gaan me toch niet écht naar Sint-Lucas voeren?' . 'Nee, naar Maria-Middelares' antwoordt hij kortaf. Oké, nu besluit ik mijn mond te houden. Hij begeeft zich naar buiten en roept iets tegen wat leerkrachten die zich verschrikt in de andere richting begeven...

Het rapport achteraf was vernietigend. Onze klastitularis heeft de deur niet gesloten en de hoofdschakelaar niet uitgeschakeld, er was geen voldoende EHBO-materiaal aanwezig... Over mij die toch wel een voorbeeldig slachtoffer heeft gespeeld, wordt met geen woord gerept. Conclusie : een geluk dat er geen echt gaslek uitbrak, of ik zat hier geen uitgebreid verslag meer te doen

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Dan was het Filia Mortis. Uhum.

Anoniem zei

Jamai, dat gaat er precies toch wat serieuzer aantoe dan bij ons op school.. Veel meer dan al lachend naar buiten stormen deden wij niet.

Anoniem zei

Fire Walk With Me. Theme from Twin Peaks

Valerie zei

Bij ons was dat altijd leuk. Gezellig keuvelend trokken we dan met de hele school naar het dichtsbijzijnde parkje, alwaar we een twintigtal minuutjes bleven tetteren om vervolgens weer zuchtend terug te keren naar de les...:-)

Sir Robin zei

Ik heb nooit een evacuatieoefening meegemaakt. Lijkt me op zich wel leuk.

En ik ben zeker dat je je slachtofferrol met veel verve gespeeld zal hebben.